Erasmus + “Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning”
Partito lo scorso giugno, il progetto Erasmus + “Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning” ha già visto procedere attivamente la collaborazione tra tutti i partner che in questi primi cinque mesi hanno messo le basi per la creazione dei due principali Output che si intendono realizzare (strutturazione del MOOC sulla Didattica a Distanza rivolto ai docenti, dati e buone pratiche per creare il kit di attività didattiche per la DaD), creato il sito web di progetto e avviato le attività parallele su eTwinning.
“FILLING THE GAP”: LA FASE DI TEST È INIZIATA!
Il Progetto Erasmus+ "Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning“ è pronto per la fase di test dei suoi prodotti intellettuali, sviluppati nel corso del progetto da parte degli insegnanti ed educatori dei cinque paesi partner (Italia, Belgio, Spagna, Grecia, Croazia). Nella prossima fase di progetto, gli insegnanti potranno infatti testare i due output intellettuali realizzati: il MOOC on Distance Learning e il Distance Learning Activity Kit (DLAK). Docenti e tutor selezionati avranno il compito di frequentare il MOOC al fine di fornire feedback e raccomandazioni per la validazione scientifica finale degli output.
In preparazione alle attività dei prossimi mesi, i partner di progetto si sono incontrati a Bologna per il meeting finale, lo scorso 20-21 ottobre. Il partenariato, composto da Platon, Colegio Huerta Santa Ana, Bernardin Frankopan School, Liceo Fanti, Archilabò, UCLL e Irecoop ER, ha discusso dell'organizzazione della fase pilota del progetto, del ruolo dei tutor, nonché del sistema di open badge per i docenti che frequenteranno il corso. Sono state concordate anche le fasi finali del progetto previste per marzo 2023, soffermandosi sull’organizzazione degli eventi di disseminazione nelle scuole partner e presso l’University College di Leuven-Limburg come punto chiave di diffusione; in seguito, i contenuti del progetto saranno fruibili a tutti gli insegnanti ed educatori.Il nostro progetto sostenibile continuerà a colmare gap, unisciti a noi!
Quality Label per il progetto C.R.E.A.T.E.
Il progetto eTwinning “C.R.E.A.T.E.”, ormai giunto a termine, è stato premiato con la certificazione di qualità. Le due docenti coinvolte, prof.ssa Giurlani e prof.ssa Serilli, e tutto il gruppo di studenti coinvolti (classe 2B a.s. 2021-2022) hanno ricevuto da eTwinning il Quality Label Certificate con la seguente motivazione:
“C.R.E.A.T.E : collaborate, readapt, earn/experiment always tangible exiting experiences” è un ottimo progetto che ha visto la collaborazione di istituti di secondaria di II grado di quattro paesi: Italia, Grecia, Spagna e Croazia, su temi che interessano in modo trasversale i ragazzi: l'inclusione, le competenze di cittadinanza e digitali e una interessante riflessione sulla didattica a distanza vissuta in questi tempi di emergenza sanitaria. Un partenariato forte, perché già in essere nell'ambito di un progetto Erasmus+, che però ha saputo sfruttare al meglio tutte le potenzialità della piattaforma eTwinning. Tanti gli aspetti positivi e ben articolati di questo progetto dall'ottima integrazione curricolare, all’attenzione all’eSafety, all’uso creativo ed efficace degli strumenti digitali. Il TwinSpace riflette un’organizzazione chiara delle attività e il contributo di tutti i partner, inoltre è evidente il grande lavoro di coordinamento svolto dalla docente candidata, Ambasciatrice eTwinning di lunga esperienza e che ha saputo con sapienza anche coinvolgere una sua collega d’istituto, nuova eTwinner. La docente candidata al suo primo progetto eTwinning ha sicuramente beneficiato del supporto della collega di istituto e Ambasciatrice eTwinning, ma dalla scheda di candidatura e dal TwinSpace emerge come abbia saputo essere attiva e calarsi in questa nuova progettualità con entusiasmo ed efficacia. Uno degli elementi, che più si apprezza, è la collaborazione tra gli alunni, quasi tutte la attività sono state pianificate affinché gli studenti delle diverse scuole/nazionalità avessero la possibilità di interagire attraverso uno scambio e/o una discussione per arrivare insieme al raggiungimento di un obiettivo comune. Molto interessanti anche i momenti di video conferenza, che appunto sono diventati vere e proprie attività collaborative articolate e ben documentate. Concludendo si tratta di un progetto che ha raggiunto tutti gli obiettivi prefissati e ha permesso ai ragazzi che lo hanno realizzato di usare in modo consapevole gli strumenti digitali e di sviluppare il loro senso critico e la loro capacità di analisi dei fenomeni che attraversano la società. Conferiamo con grande piacere il Certificato di Qualità. Complimenti!”Grazie eTwinning!!
“FILLING THE GAP”: THE LEUVEN EXPERIENCE
Take eight totally committed partners and bring them to a very welcoming university to work on inclusive distance learning… the result is enclosed in just one word: awesomeness!
On March 2022, the team of the Erasmus+ project "Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning" spent five days at University College Leuven Limburg in Belgium, to discuss project developments and to realise the training activity “Close in the distance learning: becoming a tutor”! The first 2 days were dedicated to the project management: during the TPM (Transnational Project Meeting), we examined the work done, planned next steps and discussed on how to improve our project’s outputs, the MOOC on Distance Learning and the Distance Learning Activities Kit (DLAK). Particular attention was paid on how to be more effective during the second part of the week, the training days on MOOC and DLAK contents.Then, 30-31 March and 1 April were dedicated to the Learning Teaching and Training Activity “Close in the distance learning: becoming a tutor” which aims were to give participants good basis for piloting the MOOC on distance learning during the next months and to collect feedback on the work already carried out. Teachers from partners’ schools and researchers from UCLL were invited to join the project team for the training experience and give their essential opinions.After UC Leuven gave participants an overview of the online course’s structure and modules, and UC Limburg the general technical outline of the platform used, each team trained participants on the assigned topic. Platon and Liceo Fanti presented the first module Didactic Planning, Archilabò module 2 and 4 OER and inclusion and Thematic focuses on inclusion and psycho-physical wellbeing of teachers and students, Bernardin Frankopan School and Colegio Huerta Santa Ana the module on Evaluation. Irecoop ER, as coordinator of the second output, described the kit of distance learning activities (DLAK).Each presentation was followed by a group work during which all participants discussed on general feedback and gave some ideas on how to make contents and activities more creative, attractive and informative.At the end, UC Leuven and Irecoop ER summarized the conclusions and next steps that is feedback integration and developing of the platform.The project team is very grateful to all participants who worked with us in a so dynamic way: these days were really inspiring, we learned a lot from other colleagues, both professionally and personally. At the end of the week somebody said “I’ve felt like in a big family!”: cannot be more true.So, stay tuned for the next updates on our project website: MOOC and DLAK will be ready soon!
“FILLING THE GAP” IS READY TO FLY!
Erasmus+ project "Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning" is ready to fly to Leuven, Belgium, for the training activity “Close in the distance learning: becoming a tutor”!
What happened since our last update? Project partners keep on working hard to create the MOOC on Distance Learning and the Distance Learning Activities Kit (DLAK) our tools to develop digital skills and support secondary schools teachers in distance learning activities. The project team has been divided into 4 groups, according to expertise; each group is working on a specific MOOC module: Didactic Planning (Platon and Liceo Fanti), OER and inclusion (Archilabò), Evaluation (Bernardin Frankopan School and Colegio Huerta Santa Ana) and Thematic focuses on inclusion and psycho-physical wellbeing of teachers and students (Archilabò). Under the supervision of the coordinator of the MOOC (UCLL), each team is sharing their experiences for creating learning contents Regarding the DLAK, Irecoop has selected the distance learning activities to be included in the Kit and it is working with partners to integrate them on the online course.So, now it is time to meet to train and be trained for validating together the contents! Next March all the partners, together with participants selected from partner schools, University teachers, educators, will meet at University College Leuven-Limburg campus for 3 days-training in order to become expert about management, contents and tools of the MOOC. We want to build a team of technical-scientific tutors in each country to help other teachers to use the online course.Moreover, what about eTwinning work? Our eTwinning labelled schools, Bernardin Frankopan School and Liceo Fanti, are very active in keeping the C.R.E.A.T.E. eTwinning project dynamic and alive, while managing the TwinSpace dedicated. They have already started to organise some activities with students of all 4 partner schools - from Croatia, Italy, Greece, and Spain: pupils have been very active in doing presentations and researches, as well as collaborating via Twinspace Forum and Zoom video conferences.Do not forget to have a look on our project website and stay tuned for the next news!
Festival Cultura Tecnica
Si segnala l'evento nell'ambito del FESTIVAL DELLA CULTURA TECNICA e del progetto Filling the Gap!
Irecoop ER e Archilabò, impegnati nel progetto Erasmus+ Filling the Gap: OER for Supporting Teachers in Distance Learning, organizzano un confronto e approfondimento su apprendimento cooperativo e valore della didattica digitale integrata anche in tempi di scuola in presenza.Cosa salvare della DaD? Quali esperienze si sono dimostrate efficaci per l'apprendimento, meritevoli di essere riproposte?In allegato il programma dettagliato dell'evento.Per partecipare è necessario effettuare l'iscrizione entro il 29 Novembre. È consigliato il collegamento da PC o tablet, in quanto l'evento prevede sessioni interattive!
FILLING THE GAP - UPDATES!
- Started last June, Erasmus + project "Filling the Gap: Open Educational Resources for supporting teachers in distance learning" has already tested the active collaboration among all the partners. In these first 5 months they put the bases for the creation of the two main project Outputs - tools to strengthen the skills and to support the teaching activities of secondary school teachers - created the project website and started the parallel activities on eTwinning.But let’s go in order!Following an evidence-based approach, and within the view of supporting continuous training, developing and strengthening the professional profiles of teachers and educators in particular with regard to Distance learning, a data collection was administrated to them to identify:
- input for the structuring of the MOOC on Distance Learning
- data and good practices for creating the Distance Learning Activities Kit (DLAK)
ERASMUS+ Filling the Gap
- Primo meeting del progetto Erasmus+ “FIlling the Gap: Open Education Resources for supporting teachers in distance learning”, si parte!
Erasmus+ Ka226 Partnerships for Digital Education Readiness